Köpvillkor & Betalsätt

Abbonemang

När du bokar ett bokabonnemang hos Läslusen finns det möjlighet att betala i förväg,  (t ex 6 månader åt gången) och då blir priset fördelaktigare. Annars betalar du månadsvis. Abonnemanget är löpande tills du meddelar oss annat via mejl eller telefon. Det går att tillfälligt pausa eller justera sitt månadsabonnemang om man önskar hoppa över en månad genom att meddela oss i god tid i början av månaden det gäller. Vi skickar oftast ut boklådan i mitten av månaden (runt den 15:e) och sedan sker betalning senast den sista i månaden. Betalar man inte inom tid, så skickar vi  påminnelsefaktura via mejl, därefter vidtar vi indrivning av skulder genom inkasso. Att betala i förväg särskilt när du ger prenumerationen som gåva är att rekommendera. 

Ångerrätt, reklamation & returrätt

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Vi följer Konsumentverkets rekommendationer, för mer info se: Konsumentverket.se

Dock har vi inte fri frakt på returer utan köparen får skicka in varan på valfritt sätt (eller lämna in i butiken). Det går också att be om en retursedel från oss för 59:- som kan fästas på paket som lämnas in på posten. Då drar vi av frakten från återbetalningssumman.

Byten 

I bokhandeln kan man alltid byta varan så länge den är oanvänd. Det generella vid byte av presenter är att man får ett tillgodokvitto att använda vid köp av en annan vara, bok eller leksak. Öppet köp gäller efter överenskommelse i bokhandeln. Endast om samma person som köpt varan återkommer går det att få pengar tillbaka på samma betalkort.

Om du önskar byta bok som du fått i abonnemanget så kan vi även skicka retursedel (mot fraktkostnad på 79:-) men ett tips är att använda boken som kalaspresent till kompisar för att spara på frakter och vår miljö. 

Garantier

Det är garanti på de produkter du köper (1 år på de flesta leksaker). Om det är fabrikationsfel på produkten får man alltid en ny eller liknande ersättningsvara från butiken eller från tillverkaren om varan inte finns kvar i vårt eget laget, vilket dock kan leda till väntetid. Däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador eller olämplig hantering, dvs om grannens hund tuggat sönder ett gosedjur eller barnet slickat bort trycket på boken för den var så bra. Det finns dock ingen 100% garanti på bokens kvalitet så om om man inte gillar slutet kan vi inte åtgärda det, tyvärr. Men vi försöker rekommendera det vi bedömer som läsvärt. 

Priser

Moms ingår i priset med f.n. 6% på böcker och 25% på övriga varor såsom leksaker och pussel.

GDPR

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR för vår verksamhet som webbshop. Det innebär att vi sparar uppgifter som möjliggör för oss att leverera den produkt eller tjänst som du behöver från oss. Det är  namn, adress, e-postadress eller mobilnummer som du anger vid beställning. Det kan också vara särskilda önskemål om ämnen eller läsnivå som du sänder till oss i e-postkorrespondens. Vi sparar uppgifterna under den tiden du är medlem i vår bokklubb och maximalt ett år efteråt, utifall du önskar återaktivera ditt medlemskap. Du kan vid valfritt tillfälle meddelar att du önskar bli helt bortplockad från vårt kundlista. När du avslutar ditt medlemskap frågar vi om din e-postadress kan vara med i vår allmänna adresslista för nyhetsbrev. Vi vidarebefordrar aldrig adresser till andra företag eller organisationer. 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör detaljer kring din order. Vi använder inte SMS- för marknadsföringsändamål. 

Betalningsalternativ

Klarna

Du betalar genom Klarna Checkout, och det är Klarna AB som sköter all fakturering och hantering av dina inköp. 

ShopifyPAY

Du betalar genom Shopifys betallösning för kredit- eller betalkort genom att använda dina kortuppgifter. 

Swish

Du betalar genom att swisha direkt till vår bokhandel i Uppsala. Vårt nummer till swish är  1236106975 och ange då ditt ordernummer.  Du kan alltid ringa oss först för att dubbelkolla att varan du beställer finns. 

Faktura

Företag och organisationer kan ansöka om att få faktura, eller handla mot rekvisition. Börja med att mejla oss så lägger vi upp dig som kund i vårt system efter överenskommelse. Vi har möjlighet att sända e-fakturor och e-postfakturor. 

PayPal

Du betalar via PayPal och detta fungerar även utmärkt vid betalning från utlandet. Vi kan även skicka en faktura via PayPal så kan du få reda på exakt vad summan att betala blir i din valuta. För att skicka pengar till oss ange helt enkelt vår epostadress info@laslusen när du är inloggad på ditt PayPal-konto.

Företaget

Denna sida och dess webbshop ägs av Läslusen barnbokhandel, Alfabetikus AB (Org nr: 556921--4140). Företaget är baserat i Uppsala, Sverige.

Post- och besöksadressen är Läslusen, Drottninggatan 6, 753 10 Uppsala.
Alla våra produkter i webbshoppen finns också i vår fysiska bokhandel.

  • BOKLÅDAN 10-13 år

    Jag har länge letat efter ett bokabonnemang, till båda mina barn. När jag hittade Läslusen blev jag så glad! Böckerna är verkligen genomtänkta, både i intresseval samt åldersmässigt! Jag kan varmt rekommendera Läslusen! /Lena B, Skåne

  • BOKLÅDAN 6-9 år

    Tack för det fina bokpaketet! Kul med en ny bok som vi inte hört talas om och bra nivå för dottern att läsa själv! Vi ser redan framemot nästa bokpaket!


    Vänliga hälsningar Maria, Södermanland

  • BILDERBOKSPAKET 3-6 år

    Hej!

    Idag kom paketet till barnbarnen och vilken glädje!

    Verkligen mitt i prick till båda och så fina paket!

    Tusen tack för hjälpen!

    Heléne, Kronoberg