Köp- och leveransvillkor

Företaget

Denna sida och dess webbshop ägs av Läslusen barnbokhandel, Alfabetikus AB (Org nr: 556921--4140). Företaget är baserat i Uppsala, Sverige.
Post- och besöksadressen är Läslusen, Drottninggatan 6, 753 10 Uppsala. Alla våra produkter i webbshopen finns också i vår fysiska bokhandel.
 

Minimiorder

Minimiorder är 100 kr inklusive moms.
 

Priser

Moms ingår i priset med f.n. 6% på böcker och 25% på övriga varor såsom leksaker och pussel.
 

Betalningsalternativ

- Kortbetalning

Du betalar genom Klarna Checkout, och det är Klarna AB som sköter all fakturering och debitering.

Klarna Checkout
- Klarna Checkout erbjuder dig en anpassad och trygg betalningsupplevelse varje gång du handlar
- Klarna Checkout identifierar dig med hjälp av den information du anger när du handlar och vid  
  behov med hjälp av information från leverantörer. 
- Klarna Checkout garanterar dina varor. Du behöver alltså aldrig betala om du inte har fått dina   
  varor.

Genom Klarna Checkout erbjuds du olika alternativ för betalning av köp som görs hos anslutna butiker. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov av det betalningsalternativ du valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Efter att du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.
 

- Faktura/Rekvisition

Företag och organisationer kan handla mot faktura eller rekvisition direkt från Läslusen. Kontakta oss för att lägga upp er som fakturakund per mejl eller telefon. Har du av andra anledningar inte möjlighet att använda Klarnas betallösning kan vi även skicka faktura direkt till dig som privatkund. Hör med oss! 

 - Utländska köp

För närvarande är det enbart betalning via faktura från oss som är möjlig för köp utanför Sverige. Vi skickar fakturan digitalt och betalningsvillkor är inom 30 dagar.

 

Leveranssätt & Frakt

Alternativ 1)  Köp på nätet och hämta i butik

Om du bor i Uppsala eller i närheten, så kan Du välja varor i lugn och ro på nätet och sedan hämta varorna själv i butiken på Drottninggatan 6 under våra öppettider om inte annat överenskommits.
I vissa fall, om det gäller större köp kan vi leverera varorna lokalt inom Uppsala med bil utan kostnad.

 

Alternativ 2) Köp på nätet och få paket hemskickat inom Sverige

Vi skickar beställningar som postpaket/brev/ med DHL eller posten beroende på vilket är fördelaktigare för dig. Har du speciella önskemål så mejla oss om det i samband med din beställning.
Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten, detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Det rör sig om mellan 19 kr och 49 kr för paket som väger upp till 5 kg, och max 99 kr för vikter över detta. 

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
 

Alternativ 3) Köp på nätet och få paket hemskickat utomlands

Vi skickar beställningar som postpaket/brev/ med DHL eller med din specificerade leverantör beroende på vart det ska skickas. Hör med oss i förväg om du är osäker på vad som fungerar för just ditt land.
Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter den faktiska vikten, detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan, eller kan fås av oss på förfrågan.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
 

 

Leveranstid

Normal leveranstid är cirka 3-5 dagar, men vi skickar varorna alltid så snabbast möjliga sätt. Ilband med vanlig post, ibland med DHL till ett serviceställe nära dig.

Utomlands kan leveranstiden med olika fraktföretag variera mer utan att vi kan påverka det.
Våra lagervaror skickar vi själva snarast möjligt, men om en vara är slut hos leverantören kan det ta längre tid. Vi meddelar i så fall genast om förseningar via e-post eller SMS.

 

Reklamation och returrätt

Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

 

Ångerrätt

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. (Gäller ej vid specialbeställda varor.) Vi följer Konsumentverkets rekommendationer, för mer info se: Konsumentverket.se

 

Skador på paket och ej uthämtade paket

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.